Ajutorul de deces în anul 2024

Etichete:
No items found.

Pierderea persoanei dragi aduce o sumedenie de provocări, iar costurile care vin odată cu organizarea înmormântării pot adăuga un stres suplimentar unei perioade deja dificile.

În acest context, este esențial să înțelegem cum putem accesa Ajutorul pentru deces în anul 2024.

1. Ajutorul de deces în ultimii 5 ani

Cheltuielile care apar în urma unui deces pot ajunge la niște sume substanțiale. Astfel, statul acordă un ajutor financiar pentru a acoperi o parte din aceste costuri. Suma de bani se oferă unui membru de familie (soție/soț, fiu/fiică, mamă/tată), care a suportat costurile. 

În ultimii 5 ani Ajutorul de înmormântare a avut următoarele valori:

  • în anul 2020: 5163 ron, respectiv 2582 ron
  • în anul 2021: 5429 ron, respectiv 2715 ron
  • în anul 2022: 6095 ron, respectiv 3048 ron
  • în anul 2023: 6789 ron, respectiv 3395 ron
  • în anul 2024 se oferă:


    - 7567 de ron pentru persoana decedată care a beneficiat de pensie sau a fost angajată la momentul decesului 
    - 3784 de ron pentru persoana decedată care nu era nici asigurată, nici pensionară la momentul decesului, dar o rudenie a defunctului, care este angajată sau pensionară solicită Ajutorul de deces

2. În ce situații se primește ajutorul de deces?

Ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;
  • persoanei care se află în concediu pentru creşterea copilului până la  împlinirea vârstei de 2 ani, respectiv până la 7 ani în cazul copilului cu  handicap, dacă anterior suspendării raportului de muncă sau de serviciu pentru acordarea acestui concediu, persoana era asigurată obligatoriu;
  • unui membru de familie asigurat sau pensionar, dacă decedatul nu era  asigurat sau pensionar la data decesului;
  • unui membru de familie al persoanei aflate în concediu pentru creşterea copilului.

Anul acesta se acordă ajutorul și în cazul decesului persoanei care, în ultimele șase luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în perioada respectivă.

3. Actele necesare

A. Dacă decedatul a fost pensionar (7567 ron)

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11)
  • actul de identitate al aparținătorului (persoana care va primi suma de bani, rudă de gradul 1)
  • un act care dovedește gradul de rudenie, al aparținătorului (de exemplu: certificat de căsătorie, certificat de naștere)
  • o factură din partea firmei funerare
  • un extras de cont semnat și ștampilat, în cazul în care dorești ca banii să fie virați în contul bancar
  • un cupon de pensie al persoanei decedate
  • certificatul de deces în original plus două copii al documentului 

B. Dacă decedatul a fost asigurat (7567 ron)

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11)
  • actul de identitate al aparținătorului (persoana care va primi suma de bani, rudă de gradul 1)
  • un act care dovedește gradul de rudenie al aparținătorului (de exemplu: certificat de căsătorie, certificat de naștere)
  • o factură din partea firmei funerare
  • un extras de cont semnat și ștampilat, în cazul în care dorești ca banii să fie virați în contul bancar
  • adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana decedată avea calitatea de asigurat la data decesului, respectiv extras din REVISAL

C. Dacă decedatul nu a fost asigurat sau pensionar (3784 ron, dacă aparținătorul de gradul 1 a fost angajat sau pensionar)

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces (anexa nr. 11)
  • actul de identitate al aparținătorului (persoana care va primi suma de bani, rudă de gradul 1)
  • un act care dovedește gradul de rudenie al aparținătorului (de exemplu: certificat de căsătorie, certificat de naștere)
  • un extras de cont semnat și ștampilat, în cazul în care dorești ca banii să fie virați în contul bancar
  • adeverință eliberată de angajator din care să rezulte că persoana care a suportat cheltuielile are calitatea de asigurat, respectiv extras din REVISAL
  • o declarație notarială din care reiese faptul că decedatul nu a avut nici un venit, iar aparținătorul a suportat toate cheltuielile 

Ce este important de reținut în acest caz este faptul că Ajutorul de înmormântare se poate solicita doar în următoarele situații:

  • dacă aparținătorul angajat este fiul/fiica decedatului
  • dacă aparținătorul este soțul/soția decedatului 
  • dacă aparținătorul este mama/tatăl decedatului care este minor sau dacă avea un handicap

4. Unde se depune dosarul pentru ajutorul de deces?

După ce ai întocmit dosarul cu actele necesare, se va depune la Casa Județeană de Pensii Publice. Aici dosarul va fi verificat, iar dacă dosarul este complet vei primi suma de 7567 ron, într-un interval de 3-7 zile lucrătoare.

Din dorința de a fi un ajutor de nădejde, la Funero, ne ocupăm și de acest aspect fără să percepem un cost suplimentar. Tu va trebui să ne lași actele care se aplică cazului tău, iar noi ne asigurăm ca dosarul să fie depus la Casa Națională de Pensii Publice.  

Funero este alături de tine în momentele grele

Suntem alături de tine atunci când te afli în situația dificilă de a fi pierdut o persoană apropiată. De aceea, oferim o gamă largă de servicii funerare, de la repatrierea persoanelor decedate și până la organizarea de ceremonii religioase.